Κοινωνικές - Πολιτικές επιστήμες (Δημοτικό)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 2 ώρες

Μαθαίνω να ζω μαζί σας με κοινωνικές ιστορίες

45 λεπτά

"Πότε τακτοποιώ το δωμάτιό μου" Εισαγωγή

Φύλλα Εργασίας

Ο χώρος έχει ήδη οργανωθεί, δημιουργώντας ένα ήρεμο και χωρίς εξωτερικά ερεθίσματα περιβάλλον. Στην οθόνη του υπολογιστή και στον πίνακα της τάξης ή σε έναν τοίχο του σπιτιού προβάλλεται το 1ο φύλλο εργασίας. Ζητάμε από το παιδί να δει τις εικόνες των δωματίων που έχουμε προβλέψει να είναι ευδιάκριτες και ευχάριστες. Οι ερωτήσεις που κάνουμε στο παιδί  έχουν κλιμακούμενη πορεία, από το γενικό στο ειδικό, προσαρμοσμένες στην αντιληπτική του ικανότητα.

-Τι δείχνουν οι εικόνες; 

- Τι κάνουμε σε αυτό το χώρο;

-Μοιάζει με το δωμάτιό σου;

-Μοιράζεσαι με κάποιον το δωμάτιό σου;

- Με ποιον; -Εσύ τι κάνεις στο δωμάτιό σου;

-Σου αρέσει να είσαι στο δωμάτιό σου;  

Με τον τρόπο αυτό εισάγουμε στο θέμα, προκαλώντας την ενεργή συμμετοχή του παιδιού.

 Ακολουθεί το 2ο φύλλο εργασίας  που εκφράζει την προβληματική κατάσταση που πρόκειται να διαχειριστούμε. Προβάλλοντας με τον ίδιο τρόπο το 2ο φύλλο εργασίας οδηγούμε το παιδί στη συνειδητοποίηση της κατάστασης που το αφορά άμεσα, με ερωτήσεις καθοδηγούμενου χαρακτήρα.  Εισάγουμε την κοινωνική συμπεριφορά και τις επιπτώσεις της σε 3ο πρόσωπο αρχικά και εφόσον έχουμε τα επιθυμητά συμπεράσματα προχωράμε στο 1ο πρόσωπο. Γνωρίζουμε ότι η διαχείριση των συναισθημάτων είναι δύσκολο θέμα για παιδιά με αυτισμό και συνεχίζουμε πολύ προσεκτικά, ελέγχοντας κάθε φορά τα αποτελέσματα.  Η επιλογή φύλου ήταν συνειδητή για την ισόρροπη κατανομή των υποχρεώσεων στα πλαίσια της κοινωνικής συμπεριφοράς. 

-Το κοριτσάκι στην πρώτη εικόνα χαίρεται;

-Ποιος σκόρπισε όλα αυτά τα πράγματα;

-Γιατί το έκανε;

-Τι θα έκανε το κοριτσάκι χαρούμενο;

-Το δωμάτιό σου είναι καμιά φορά έτσι; 

Στο σημείο αυτό συνεχίζουμε να εντάσσουμε πρόσωπα σημαντικά στην καθημερινότητα του παιδιού, τη μητέρα, και προκαλούμε την ταύτισή του με το παιδί της εικόνας, με πιο ειδικές ερωτήσεις στον πυρήνα του προβλήματος.

 - Για ποιο πράγμα ανησυχεί το αγοράκι;

- Η μαμά του τι του λέει;

- Αρέσει στη μαμά ή στο μπαμπά το ακατάστατο δωμάτιο;

-Ποιος πρέπει να συμμαζέψει το δωμάτιο;

-Τα πράγματα έχουν τη θέση τους;

- Εσένα σου λέει η μαμά ή ο μπαμπάς να τακτοποιήσεις τα πράγματα στη θέση τους;

Μετά την επεξεργασία των ερωτήσεων ακολουθεί ένα εύκολο διαδραστικό εργαλείο διπλής επιλογής. Η επιλογή του συγκεκριμένου διαδραστικού εργαλείου με την απλότητά του, δίνει την αυξημένη πιθανότητα στο παιδί να απαντήσει σωστά, να έχει μια θετική ενίσχυση για να προχωρήσει στη 2η φάση "Μαθαίνω να τακτοποιώ το δωμάτιό μου". Ακόμη δυναμώνει τη σχέση εκπαιδευτικού - μαθητή στην προσπάθεια κατανόησης της κοινωνικής συνθήκης καθώς και οι δύο αλληλεπιδρούν με το διαδραστικό μέσο, που αντιπροσωπεύει μια απρόσωπη αξιολόγηση κοινωνικού χαρακτήρα και προετοιμάζει το παιδί για τον ευρύτερό του κοινωνικό κύκλο.

Βλέπω και απαντώ

Δημιουργός Σεναρίου: Δημήτρης Αίσωπος (Εκπαιδευτικός)