Γεωγραφία (ΠΕ) (Δημοτικό)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 2 ώρες

Ο Πλανήτης μας η Γη - Μέρος Α' (οι εποχές)

20 λεπτά

Δραστηριότητα-4 (επέκταση)

Η δραστηριότητα αυτή προτείνεται (ή τμήματά της) ως επέκταση είτε μέσα στην τάξη είτε για εργασία στο σπίτι (ανάλογα με το διαθέσιμο χρόνο).

Μέρος Α’

Οι μαθητές παρακολουθούν το παρακάτω σύντομο βίντεο (5 λεπτά):

https://www.youtube.com/watch?v=DD_8Jm5pTLk

κατά τη διάρκεια του οποίου εξηγείται με πολύ περιεκτικό και ευχάριστο τρόπο ο λόγος ύπαρξης των εποχών.

Αντίστοιχο είναι και το παρακάτω (5 λεπτά):

https://www.youtube.com/watch?v=Pgq0LThW7QA

το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναλλακτικά.

Τα βίντεο είναι στην αγγλική γλώσσα, αλλά μπορούν να ενεργοποιηθούν οι υπότιτλοι.

Κατά τη διάρκεια παρακολούθησης του ενός ή του άλλου βίντεο, καλούνται να εντοπίσουν τις απαντήσεις σε σχετικές ερωτήσεις, όπως:

  • Πότε είναι η Γη πιο κοντά στον Ήλιο, ποιόν μήνα του χρόνου;

  • Πώς επηρεάζει η κλίση του άξονα της Γης τη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας και το ποσό της ηλιακής ενέργειας σε κάποιο τόπο;

  • Πόσες μοίρες είναι η κλίση του άξονα της Γης, σε σχέση με την κάθετη;

  • Πότε βρίσκεται ο Ήλιος στην ψηλότερη θέση στον ουρανό, για έναν τόπο που βρίσκεται στο Βόρειο ημισφαίριο;

 

 Επιπλέον μπορούν να τεθούν και άλλες παρόμοιες:

  • Είναι οι εποχές ίδιες σε όλα τα σημεία της Γης;

  • Πώς επηρεάζει η απόσταση της Γης από τον Ήλιο την ύπαρξη των εποχών;

  • Σε ποιο παράγοντα κυρίως οφείλεται η ύπαρξη των εποχών;

 

Μέρος Β’

Ο Γρηγόριος Ξενόπουλος, εκδότης του περιοδικού «Η Διάπλασις των Παίδων», στις 17 Δεκεμβρίου 1922 έγραφε:

Οι εποχές

«Η Γη μας έχει κάποιο ελάττωμα εκ γενετής: ο άξονάς της δεν είναι κάθετος στο επίπεδο της τροχιάς της ολόγυρα στον Ήλιο. Θα την είδατε πολλές φορές… στο βιβλίο σας, πώς γυρίζει, πώς διαγράφει αυτή τη μεγάλη έλλειψη: τρέχει γυρτή, με την μπάντα που λένε, κι όχι όρθια, ίσια. Αυτό είναι το ελάττωμά της. Και ξέρετε τ´ αποτελέσματά του; Οι τέσσερις εποχές του χρόνου… Εξαιτίας της πότε έχουμε ημέρες μεγάλες και πότε μικρές, πότε ήλιο πολύ, φλογερό και πότε λίγο, χλιαρό, ανεπαίσθητο, πότε χιόνια και πότε ζέστες ανυπόφορες, πότε άνοιξη και πότε φθινόπωρο, πότε χειμώνα και πότε καλοκαίρι!»

 

Με αφορμή το παραπάνω κείμενο του Ξενόπουλου, οι μαθητές καλούνται να διερευνήσουν και να απαντήσουν τα παρακάτω ερωτήματα αναζητώντας πληροφορίες στο διαδίκτυο, ή επεξεργαζόμενοι τις πληροφορίες που ήδη έχουν συλλέξει στις προηγούμενες δραστηριότητες.

  • Στην Ελλάδα, έχουμε 4 εποχές το χρόνο. Ισχύει το ίδιο για όλες τις περιοχές της Γης; Υπάρχουν μήπως περιοχές με διαφορετικές εποχές;

  • Περιγράψτε τι νομίζετε ότι θα συνέβαινε με τις εποχές εάν η Γη δεν περιστρέφονταν καθημερινά γύρω από τον άξονά της, αλλά είχε πάντοτε στραμμένη την ίδια περιοχή προς τον Ήλιο.

  • Περιγράψτε τι νομίζετε ότι θα συνέβαινε με τις εποχές εάν η Γη δεν περιφέρονταν ετησίως γύρω από τον Ήλιο, αλλά παρέμενε σε μια σταθερή θέση.

Reasons for the seasons - Rebecca Kaplan

Διευκρίνιση: 
Ο λόγος ύπαρξης των εποχών (από την Rebecca Kaplan)
Σχόλιο: 
Το βίντεο είναι στα αγγλικά. Αν το δείτε απευθείας από το Youtube, τότε μπορείτε να ενεργοποιήσετε και τους υπότιτλους.

Earth's Tilt 1: The Reason for the Seasons

Διευκρίνιση: 
Κλίση του άξονα της Γης - Η αιτία της ύπαρξης των εποχών
Σχόλιο: 
Το βίντεο είναι στα αγγλικά. Αν το δείτε απευθείας από το Youtube, τότε μπορείτε να ενεργοποιήσετε και τους υπότιτλους.
Δημιουργός Σεναρίου: Ιωάννης Λεύκος (Εκπαιδευτικός)
Έλεγχος Σεναρίου με τα Προγράμματα Σπουδών: ΚΑΡΑΜΗΝΑΣ ΙΓΝΑΤΙΟΣ (Σχολικός Σύμβουλος)
Έλεγχος Επιστημονικής Επάρκειας Σεναρίου: ΚΑΡΝΑΒΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ (Συντονιστής)