Μαθηματικά (ΠΕ) (Δημοτικό)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

ΣΚΑΚΙ και ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ στην Α’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ

60 λεπτά

Α' Περίοδος - Οι αριθμοί μέχρι το 20

Φύλλα Εργασίας

Η φάση αυτή, προϋποθέτει ο μαθητής να έχει ήδη έρθει σε επαφή με το σκάκι και τους κανόνες του. Δίχως απαραίτητα να ξέρει να παίξει, μπορεί μέσα από απλές ασκήσεις να αρχίσει να εμβαθύνει στο σκάκι, ενώ παράλληλα θα προτρέχει ή θα προχωρά σε επανέλεγχο των ασκήσεων των μαθηματικών. Οι ασκήσεις ακολουθούν τη δομή και το βηματισμό του σχολικού εγχειριδίου, χρίζοντας το σκάκι ως το εργαλείο εκείνο που καλείται ο μαθητής να χρησιμοποιήσει. Ακολουθούνται οι ασκήσεις της Α’ περιόδου με τους αριθμούς από το 1 έως το 20.

1. Προσανατολισμός

1. Που βρίσκεται ο Ίππος σε σχέση με τη Βασίλισσα;

2. Τοποθέτησε τα λευκά κομμάτια στο λευκό τετράγωνο και τα μαύρα στο μαύρο τετράγωνο

3. Το σχήμα της Σκακιέρας

3. Παρατήρησε το παραπάνω διάγραμμα και περιέγραψε το σχήμα της σκακιέρας

4. Σχήμα των τοποθετημένων κομματιών

4. Περιέγραψε το σχήμα που έχουν τα κομμάτια που είναι τοποθετημένα στις αρχικές τους θέσεις στο παραπάνω διάγραμμα

5. Ποιον αριθμό δείχνουν τα κομμάτια;

5. Παρατήρησε το παραπάνω διάγραμμα και συμπλήρωσε τον αριθμό των σκακιστικών λαθών που υπάρχουν

5. Παρατήρησε το παραπάνω διάγραμμα και επέλεξε τα λάθη που υπάρχουν

Διευκρίνιση: 
Ο μαθητής θα πρέπει να παρατηρήσει ποια κομμάτια βρίσκονται αντικανονικά τοποθετημένα στο τετράγωνο τους. Η άσκηση έχει αυξημένο βαθμό δυσκολίας για τελείως αρχάριους μαθητές.

6. Ποιο μαύρο κομμάτι πρέπει να τοποθετήσεις μέσα στη σκακιέρα για να έχεις ίσο υλικό με τον λευκό;

7. Ισότητα

Διευκρίνιση: 
Το διάγραμμα έχει μέτριο προς υψηλό βαθμό δυσκολίας για αρχάριους μαθητές

7. Τι πρέπει να παίξει ο λευκός για να έχει ίσο υλικό με τον μαύρο;

Διευκρίνιση: 
Το διάγραμμα έχει μέτριο προς υψηλό βαθμό δυσκολίας για αρχάριους μαθητές
Σχόλιο: 
Επίσης σωστό είναι να κερδίσεις την Βασίλισσα με τον Αξιωματικό.

8. Ταξινόμησε τα κομμάτια βάση της αξίας τους

9. Τοποθέτησε το κατάλληλο σύμβολο ανάμεσα στα δύο κομμάτια

10. Ισότητα

10. Τι πρέπει να παίξεις με τα μαύρα για να έχεις κομμάτια ίσης συνολικής αξίας με αυτά του λευκού;

11. Σύγκριση

11. Ποια είναι η καλύτερη κίνηση για τον λευκό ώστε να ισορροπήσει το παιχνίδι;

12. Μετέφερε στα έγχρωμα ορθογώνια ότι και όποια λευκά κομμάτια χρειάζονται για να ισχύει η ισότητα

13. Τοποθέτησε όσους Στρατιώτες χρειάζονται στις τραμπάλες ώστε να ισορροπήσουν.

Σχόλιο: 
Βασίλισσα=9 Στρατιώτες Πύργος = 5 Στρατιώτες Αξιωματικός = Ίππος = 3 Στρατιώτες

14. Τοποθέτησε το κατάλληλο σύμβολο ανάμεσα στα δύο κομμάτια

15. Υπολόγισε την συνολική αξία που έχουν τα λευκά και τα μαύρα κομμάτια

15. Η συνολική αξία των κομματιών είναι:

16. Πόσο αξίζουν;

17. Διαφορά

17. Εάν ο Αξιωματικός κερδίσει τον Πύργο στο παραπάνω διάγραμμα πόσους Στρατιώτες θα έχει κερδίσει ο μαύρος;

18. Κέρδος υλικού

Δημιουργός Σεναρίου: ΖΩΗ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ (Εκπαιδευτικός)