Διαθεματικό (Γυμνάσιο)
Κατεβάστε σε μορφή PDF
 3 ώρες

Μια διαθεματική προσέγγιση των κειμένων «Ερημωμένα χωριά» και «Γιατί;».

40 λεπτά

Παρουσίαση ομαδικών εργασιών- Δημιουργική συζήτηση

3η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ

  • Αρχικά, περιλαμβάνει την παραγωγή προσχεδιασμένου προφορικού λόγου εκ μέρους των ομάδων οι οποίες παρουσιάζουν σε οργανωμένο κείμενο σημειώσεων το υλικό που ερεύνησαν. Το κείμενο σημειώσεων στην προκειμένη περίπτωση είναι τα φύλλα εργασίας τους τα οποία προβάλλονται στο διαδραστικό πίνακα καθώς τους είχαν δοθεί υπό τη μορφή word και συμπληρώθηκαν από τους μαθητές επίσης ψηφιακά.
  • Έτσι, όλοι οι μαθητές θα μπορούν να έχουν μια εικόνα όσων λέγονται ενώ οι ομάδες ανταλλάσσουν μεταξύ τους με τη βοήθεια ψηφιακών αποθηκευτικών μέσων (ή ακόμα και με τη βοήθεια του Dropbox ή των Google Docs αν έχουν τη σχετική ψηφιακή ευχέρεια) τα ολοκληρωμένα φύλλα εργασίας τους ώστε όλοι οι μαθητές μελετώντας το υλικό και των άλλων ομάδων να αποκτήσουν μια σφαιρική άποψη για το ποίημα και να μην αρκεστούν στα αποτελέσματα της εργασίας μόνο της δικής τους ομάδας.
  • Μετά το τέλος της κάθε παρουσίασης, οι μαθητές από όλες τις ομάδες στην ολομέλεια συζητούν για τον τρόπο με τον οποίο εργάστηκαν και τα προβλήματα που τυχόν παρουσιάστηκαν, αξιολογούν τις πηγές και τα μέσα που χρησιμοποίησαν.
  • Κυρίως, όμως, στην ολομέλεια οι μαθητές αναπτύσσουν τις σκέψεις και τον προβληματισμό τους σχετικά με τα συμπεράσματα των εργασιών. Έτσι, σε μια συμμετοχική διαδικασία,  αμφισβητούν, αντιπαραβάλλουν, διερωτούνται, αποδέχονται ή απορρίπτουν, δικαιολογούν, υπερασπίζονται, υιοθετούν και συμπληρώνουν τα πορίσματα των συμμαθητών τους με αποτέλεσμα τη βαθύτερη επαφή με τις πτυχές και των τεσσάρων εργασιών.
  • Ταυτόχρονα, έτσι καλλιεργούνται γνώσεις και στάσεις εκ μέρους των μαθητών ως προς τις συνθήκες της ιστορικής συγκυρίας της Ελλάδας μετά το αλβανικό, τις αρνητικές συνέπειες του πολέμου όπως αυτές αποτυπώνονται στο τοπίο και στις ψυχές των πρωταγωνιστών μέσω της γλωσσικής δεινότητας του ποιητή και κατ’ επέκταση οι μαθητές αναπτύσσουν μεν σεβασμό στην εθνική πολιτιστική τους ταυτότητα αλλά και στο τέλος τους «μένει» η επίγευση της αντιπολεμικής και φιλειρηνικής συνείδησης αλληλεγγύης των λαών με την παρουσίαση της εργασίας της τελευταίας ομάδας του «Γιατί;». 
  •  Η τρίτη διδακτική ώρα ολοκληρώνεται με τη διαπίστωση της 4ης ομάδας σχετικά με τους πολέμους που μαίνονται ακόμα και σήμερα στον κόσμο (Λωρίδα της Γάζας, Συρία, Ουκρανία) και τη συζήτηση επί της διαχρονικότητας και της οικουμενικότητας που πρέπει να δοθεί στην υπόσταση της ειρήνης καθώς και της σημασίας της ειρήνης για τον άνθρωπο και τον κόσμο.   

Συναισθήματα στον πόλεμο

Φράση- απόφθεγμα

Δημιουργός Σεναρίου: ΙΩΑΝΝΑ ΣΚΑΡΒΕΛΑΚΗ (Εκπαιδευτικός)